ماراتن مسیه 1401

گزارشی از ماراتن مسیه 1401 که در اسفند ماه در زواره برگزار شد

ماراتن مسیه ۱۴۰۱ با حضور بیش از ۲۵۰ شرکت کننده، تیم اجرایی، داوران، مدرسان و مدعوین به پایان رسید. پذیرش شرکت کنندگان در این رویداد ملی از ساعت ۱۵ تا ۱۶ با دریافت کارت مخصوص به هر بخش، انجام شد.

افتتاحیه ماراتن در ساعت ۱۶:۴۵ در مکان کمپ برگزار گردید و شرکت کنندگان با کلیات برگزاری و برنامه های مورد نظر آشنا شدند. در این بخش سرکار خانم فرزانه ابطحی مدیریت آسمان سرای سها ضمن خوش آمدگویی آرزوی شبی به یادماندنی برای همه شرکت کنندگان داشتند. پس از آن جناب آقای علی ابراهیمی سراجی مدرس با سابقه نجوم و نماینده انجمن نجوم ایران در ماراتن، در مورد نجوم آماتوری، گذشته حال و آینده به سخنرانی پرداختند.

بخش آموزشی ماراتن با موضوعات نجوم، رصد، فضا و عکاسی نجومی در دو بخش تئوری و عملی راس ساعت ۱۸ آغاز شد. با وجود ابری بودن قسمت هایی از آسمان، سوت رقابت رصدی در ساعت ۱۸:۳۰ نواخته شد. در طول شب شاهد آسمانی گاه ابری و گاه کمی صاف بودیم و همین موضوع بخش رقابت رصدی و عکاسی آسمان شب را با چالشی بیشتر مواجه می کرد. بخش رقابت کودک که برای اولین بار در این رویداد طراحی و اجرا شد، پس از آموزشی کوتاه، راس ساعت ۲۰:۵۰ آغاز گردید. شرکت کنندگان در این بخش در چالشی جدید به کمک مشاهده آسمان و راهنمایی های داوران، به یافتن صور فلکی در یک پازل پرداختند. در حین رقابت پرسش هایی از آن ها پرسیده شد و امتیاز دهی انجام گردید.

تعداد شرکت کنندگان در هر بخش:

    • آموزش نجوم، رصد و فناوری فضایی: ۱۲۴ نفر

    • آموزش عکاسی آسمان شب: ۲۳ نفر

    • رقابت رصدی: ۲۷ نفر

    • رقابت عکاسی: ۱۶نفر

    • رقابت کودک: ۱۰ نفر

    • تیم اجرایی: ۲۷ نفر

    • داوران، مدرسان و مهمانان: ۳۰ نفر

شرکت کنندگان ماراتن میسه 1401

۱۵۰ نفر از دیگر علاقمندان در لیست رزرو قرار داشتند که با تلاش تیم اجرایی حدود ۳۰ نفر از این عزیزان نیز به لیست نهایی اضافه شدند. افراد باقی مانده در لیست رزرو، قطعا در رویدادهای بعدی در اولویت ثبت نام قرار دارند.
بخش رقابت کودک در ساعت ۲۲:۱۰، بخش های آموزشی در ساعت ۳:۳۰ و بخش رقابت رصدی در ساعت ۴:۳۰ بامداد جمعه به پایان رسید.

با نزدیک شدن به ساعات پایانی ماراتن، هیجان در بخش رقابت بیشتر و بیشتر می شد. بالاخره در ساعت ۴:۳۰ بامداد همزمان با افزایش ابر در آسمان، با نظر هیئت داوران سوت پایان رقابت رصدی نواخته شد. ساعت ۹ صبح روز جمعه کارگاه رصد خورشید با حضور جناب آقای حمید خداشناس برگزار شد و راس ساعت ۱۰ صبح اختتامیه ماراتن آغاز گردید. در این بخش سرکار خانم فرزانه ابطحی مدیریت آسمان سرای سها ضمن عرض خوش آمدگویی مجدد به شرح وقایع قبل و حین ماراتن، تعداد شرکت کنندگان، برنامه ریزی های برنامه از جمله طرح رقابت کودک برای اولین بار در ماراتن و هدف برگزاری این رویداد صحبت کردند.

پس از آن جناب آقای کوکرم در مورد تجربه برگزاری ماراتن در سال های قبل و استقبال شرکت کنندگان در آن سخنرانی کردند. اعلام نتایج برندگان با بخش رقابت کودک و توضیحات سرپرست داوری کودک خانم مهشاد پهلوان صادق آغاز شد. گروه اول با ۵ نفر به عنوان گروه برگزیده انتخاب گردید و گروه دوم شایسته تقدیر شناخته شد. همچنین برندگان در بخش های رصدی(تلسکوپ و دوربین دوچشمی) و عکاسی آسمان شب پس از توضیحات جناب آقای امین جمشیدی سرپرست داوری عکاسی و دکتر محمد نیلفروشان سرپرست داوری رصدی به حضار معرفی شدند.

برندگان ماراتن مسیه ۱۴۰۱:

بخش رقابت کودک:

  • گروه اول (سبز ): مه‌لقا کیوانی، پارمیس صابری نژاد، پانیسا پورنقشبند، مهبد فرجی، بهار نوروزی
  • گروه دوم (سفید): آریانا کیانی، حلما نفری، مهربد خردیان، سامیار مرادیان، کیارش فانی ثانی

بخش رقابت رصدی(تلسکوپ):

  • مقام اول: سما حسینی و کیمیا امامقلی پور
  • مقام دوم: محمد حسین سنایی و فرنگیس تک دهقان
  • مقام سوم(دو گروه): باربد ظهور فاضلی و امیرمهدی اسماعیلی طاهری
    عظیم خان تاجیک و سینا صادقی

بخش دوربین دوچشمی:

  • مقام اول: احسان تمنده
  • شایسته تقدیر: معین نعمتی

 

مقام آوران بخش دوربین دوچشمی
احسان تمنده و معین نعمتی

بخش رقابت عکاسی:

  • مقام اول: علیرضا آقایی
  • مقام دوم: طاها علی آبادی
  • مقام سوم: آریا کریمی
  • شایسته تقدیر: علی رحیمی

جوایز اهدایی آسمان سرای سها:
لوح یادبود
تندیس آسمان سرای سها
جام صراحی مس
هدیه نقدی (نفر اول ۳ میلیون تومان، نفر دوم ۲ میلیون تومان، نفر سوم و شایسته تقدیر در بخش عکاسی نجومی ۱ میلیون تومان)
سازه ساختنی ساترن ۵ (شرکت کنندگان بخش کودک)

جوایز اهدایی مجله نجوم:
اشتراک ۶ شماره مجله نجوم نسخه چاپی (ویژه گروه های اول تا سوم بخش رقابت تلسکوپ)
آرشیو دیجیتال ۲۰۰ شماره مجله نجوم (ویژه تمامی برندگان بزرگسال در بخش های مختلف)

با تشکر از داوران، مدرسان و مهمانان :
محمد نیلفروشان، مصطفی کویری، امیرعلی مومنی، سینا رضایی، عرفان احمدی، حامد سلیمانی، امین جمشیدی، مهدی مومن زاده، مجید قهرودی، احمد کریمی،کاظم کوکرم، حمید خداشناس، ندا رئیسی، محمدرضا رضائی، خسرو جعفری زاده، مهدی رحیمی، علی صفاری، علیرضا بوژمهرانی، ندا جعفری، علی ابراهیمی سراجی و دارا تیموری فر.

با تشکر از تیم اجرایی :
فرزانه ابطحی، سینا رضایی، عرفان احمدی، امیرحسین مومنی، عرفان تمنده، سپهر علی آبادی، گلنوش لطفی، مهشاد پهلوان صادق، کیانا سامی، آزاده طاهری، سحر باقری، مریم میرلوحی، محسن میرزایی، امیرحسین ابطحی، پوریا قدیریان، ماکان شفیعی، سیدمحمدرضا طلائی، سیدمحمدعلی میرابوطالبی، امیرمحمد صادقی، سیدمحمد طباطبائی، ابراهیم ناهیدی، یحیی عالیشان، سیدحمیدرضا واحدی، محمدرضا زابولی، رسول عظیما، سیدمحمد مهدی واحدی و مهدی شریفیها

با تشکر از حامیان برنامه :
فرماندار محترم شهرستان اردستان جناب آقای احمدی طبا
مجله نجوم (جناب آقای دکتر منصوری و محمد جواد ترابی)
انجمن نجوم ایران (جناب آقای دکتر مصلح ریاست محترم و سرکار خانم گمرکی)

گالری تصاویر